Coöperatief Leren

Op de foto zijn de kinderen met de structuur tweetal coach aan het rekenen. 

Zoals in het kopje ‘Leren Zichtbaar Maken’ te lezen valt, was het een logische stap om op Toermalijn met Coöpertief Leren te gaan werken. Coöperatief Leren is niet ‘gewoon samenwerken’, maar volgens een gestructureerde werkvorm, waarbij aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan. Deze voorwaarden ontwikkelde Dr. Spencer Kagan dusdanig, dat het leerrendement vergroot wordt, de betrokkenheid toeneemt en ook de sfeer in de groep positief blijft. De structuren doen bijvoorbeeld een beroep op positieve wederzijdse afhankelijkheid: iedereen heeft elkaar nodig om een opdracht tot een succes te laten leiden. Dit zorgt er in de praktijk voor dat er ruimte is voor waar leerlingen behoefte aan hebben: praten, samenwerken en bewegen. Hierbij kan leerstof centraal staan, maar ook een gezellige opdracht, zonder leerinhoud.

Coöperatief leren heeft ook een positieve invloed op de persoonlijkheidsontwikkeling, sociale en emotionele ontwikkeling en metacognitie. Het stimuleert een veilig klimaat in de groep en in de school. De leerkracht en leerlingen zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het leerproces en we ervaren de lessen ook als plezierig en afwisselend. De betrokkenheid bij deze opdrachten is veel groter, dan wanneer je een enkele leerling bevraagt, bovendien is het ook veiliger om in je team (tafelgroepje) of met een duo fouten te maken, of iets nog niet te weten.

Een praktijkvoorbeeld om een beeld te geven: de leerkracht leert de leerlingen de woorden met een ei. Deze staan op de ei-plaat van de spellingsmethode. In plaats dat leerlingen hun vinger opsteken om te laten weten welke woorden ze met de ‘ei’ ze nog kennen van de voorgaande les, gaan ze in tweetallen om en om een woord benoemen met de ei (geit, aardbei, fontein etc.). Doordat dit in alle tweetallen gebeurt, is iedereen actief en betrokken: alle leerlingen denken na over welke woorden ze nog kennen. Bovendien kunnen ze nog nieuwe ei-woorden horen van hun gesprekspartner. Als de leerkracht dan bijvoorbeeld de ei-plaat of het liedje met ei-woorden laat horen, kunnen ze het lijstje aanvullen, maar ook trots zijn op hoeveel ze er al wisten.

 

Via onderstaande link krijgt u een mooi artikel te lezen over coöperatief leren op Obs Toermalijn en ziet u hoe dat in groep 7/8 van onze school wordt vormgegeven: https://www.youtube.com/watch?v=UGFqmFTZg-M