Op onze school vinden we het belangrijk dat elke groep een veilige en positieve sfeer heeft. Daarom zetten we twee keer per schooljaar Groepsgeluk in voor de groepen 5 t/m 8. Dit helpt ons om de groepsdynamiek zichtbaar te maken en waar nodig te verbeteren.
Groepsgeluk – systemisch werken in de klas is een methodiek waarbij we met houten poppetjes, picto’s, symbolen en ander klein materiaal een weergave maken van “de klas van gevoel”. Leerlingen plaatsen hun poppetje op tafel op een plek die voor hen klopt. Zo wordt in één oogopslag duidelijk wat er speelt in de groep – van vriendschappen tot spanningen, van zichtbare tot onzichtbare knelpunten.
Deze veilige, visuele werkvorm helpt om thema’s als pestgedrag, buitensluiting, groepsdruk of meidenvenijn bespreekbaar te maken. Zonder dat kinderen zich hoeven bloot te geven, ontstaat er ruimte voor echte gesprekken en begrip.
Groepsgeluk draagt bij aan:
rust en balans in de groep;
een prettig pedagogisch klimaat;
het herkennen en bespreken van sociale spanningen;
het zichtbaar maken van vriendschappen en sociale posities;
meer inzicht in gedrag en onderliggende gevoelens;
handvatten voor de leerkracht om gericht te werken aan groepsontwikkeling.
Door Groepsgeluk structureel in te zetten in de midden- en bovenbouw, houden we samen de vinger aan de pols én bouwen we actief aan verbondenheid, vertrouwen en veiligheid in de klas.