Op Toermalijn willen we aan al onze leerlingen een plek bieden waar ze zich thuis voelen, lekker in hun vel zitten, goed presteren en een passend aanbod krijgen, waarmee ze uitgedaagd worden, ‘leren leren’ en leren denken.
Voor ieder kind kan het resultaat verschillend zijn, maar het proces ernaar toe is belangrijk. Sommige kinderen hebben daarbij extra uitdaging nodig. Hierin moeten ze begeleid worden. Kinderen moeten leren zich ergens voor in te spannen, leren om te gaan met tegenslag en succeservaringen kunnen ‘vieren’.
Wij willen alle meer-intelligente leerlingen zo vroeg mogelijk in beeld hebben en uitdagen om hun talenten zo optimaal mogelijk in te zetten en te ontwikkelen waardoor onderpresteren voorkomen wordt. We stellen voor deze groep leerlingen onder andere verrijkingsdoelen op.
De verrijkingsdoelen zijn gericht op het aanleren van vaardigheden. De belangrijkste vaardigheden zijn: jezelf motiveren, omgaan met je overtuigingen, je geheugen gebruiken, zelfstandig werken (plannen en organiseren), samenwerken, omgaan met frustraties, doorzetten en afmaken.
Een voorbeeld van een verrijkingsopdracht is het maken van een escape room. De kinderen worden uitgedaagd om samen een plan tot uitvoering te brengen en leren om door te gaan, ook als het even tegen zit.